Ciąg dalszy nastąpi...

Ćwiczenia poprawiające pracę umysłu, część 1

04 kwietnia 2020

Otępienie, brak weny, ociężałość umysłowa to często wynika z tego, ze nie zatroszczyliśmy się o własny mózg. Sposobów poprawy jego pracy jest wiele i wiele czynników się na to składa - niedobór witamin, brak równowagi pomiędzy wysiłkiem fizycznym a umysłowym, choroby, uboga w energię dieta. To można wymieniać prawie bez końca. W końcu cały nasz organizm jest ciałem połączonym ze sobą. W tym miejscu zajmiemy się kilkoma prostymi ćwiczeniami, jakie pomogą nam poprawić pracę umysłu.

Poprawić pracę umysłu - o co w tym chodzi?

Mózg pracuje nam cały czas. U osoby zdrowej wszystkie procesy niezbędne do życia działają jak należy. Tak się jednak składa, że dla większości ludzi nie wystarcza zwykłe jeść, iść, pójść do toalety i czasem trzeba podejmować bardziej złożone decyzje. Bardziej złożone decyzje, zwłaszcza te związane z kreatywnością, kosztują więcej energii, wymagają od nas uruchamiania większej ilości połączeń neuronalnych i dla kogoś nie wyćwiczonego może to być bardzo przykre. Tak samo jak bolesne jest dźwiganie ciężkich przedmiotów dla osoby, która nie wypracowała odpowiedniej masy mięśniowej. Mózg wymaga ćwiczeń i utarte powiedzenie, że to też mięsień jest wysoce zasadne.

Kiedy wykonywać takie ćwiczenia? Odpowiem krótko - jak najczęściej. Z resztą często to robimy ale nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Ćwiczenie pierwsze - czytanie książek, artykułów, poezji. Najlepiej bez obrazków.

Czytając ten artykuł, już ćwiczysz. Dlaczego? Bardzo wiele się dzieje w naszej głowie, zwłaszcza porównując oglądanie filmów do czytania książek (wg badań Kawashimy, 2007). Po prostu zerknij ile obszarów mózgu bierze czynny udział na przykładzie określonych zadań.

To chyba nie wymaga komentarza. Nawet 20 minut dziennie pozytywnie wpłynie na nasz mózg. Czytanie jest też dobrym rozwiązaniem jako rozgrzewka przed zadaniami wymagającymi od nas kreatywności.

Ćwiczenie drugie - drabinka słowna.

Proste z pozoru, możliwe szybko do wykonania i potrafi porządnie rozgrzać umysł przed trudniejszymi zadaniami. Często robię podobne ćwiczenia na szkoleniach z dorosłymi i z dziećmi. Dzieciakom wychodzi to szybciej niż dorosłym - ale głównie z tego powodu, że dzieci w wieku szkolnym są bardziej nastawione na tryb przetwarzania i analizowania informacji.

W tym ćwiczeniu należy określić dwa słowa - pierwsze i ostatnie. Zaczynamy od pierwszego słowa i podajemy następne, które będzie logicznym skojarzeniem pierwszego i tak dalej, aż dojdziemy do ostatniego wyrazu. Wszystkie następujące po sobie słowa muszą się logicznie z siebie wynikać.

Ćwiczenie trzecie - kreatywna opowieść.

To bardzo dobre ćwiczenie, dzięki któremu nabierzemy wprawy w tworzeniu opowieści, czy komunikowaniu się. Podobnie do czytania książek, angażuje wiele różnych partii naszego mózgu. Często korzystam z tego narzędzia w pracy terapeutycznej, zwłaszcza z osobami które mają problem z komunikacją. Do tego ćwiczenia najlepiej wykorzystać jakikolwiek przedmiot, który jest w zasięgu naszego wzroku i wymyśleć jego historię. Np: ...ołówek, ten ołówek nie wiele waży, ale osoba, która by go wzięła do ręki, mogłaby poczuć jego ciężar, bo to nie jest zwykły ołówek, to magiczny pisak, który w odpowiedniej dłoni jest lekki i pozwala kreślić piękne wzory, ale gdy dłoń jest niewłaściwa, ołówek robi się ciężki i gdy tylko ten ktoś będzie chciał coś nim narysować, to rysik pęknie, napierając na kartkę, taki to właśnie magiczny ołówek...

Ćwiczenie czwarte - liczenie w pamięci.

Należy zapisać na kartce różne losowe równania matematyczne: 4+9=; 37+6=; 159-73=; itd. Następnie szybko policzyć je w myślach. Proste? No to różnie bywa, ale za to: poprawia działanie aksonów , czyli włókien nerwowych odpowiedzialnych za przesyłanie impulsów pomiędzy neuronami, tworząc wokół nich otoczkę ochronną.

Ćwiczenie ostatnie - poszukaj sam.

Zastanów się, zerknij dookoła, weź coś do ręki. Z liczbami, przedmiotami i słowami możemy wykonać wiele ćwiczeń, które poprawią z czasem nasze zdolności umysłowe i rozgrzeją nas przed trudniejszymi zadaniami.

Skontaktuj się ze mną

kontakt@kamilcholuj.pl

+48 600 217 653