Ciąg dalszy nastąpi...

Ćwiczenia poprawiające pracę umysƂu, częƛć 1

04 kwietnia 2020

Otępienie, brak weny, ociÄ™ĆŒaƂoƛć umysƂowa to często wynika z tego, ze nie zatroszczyliƛmy się o wƂasny mĂłzg. SposobĂłw poprawy jego pracy jest wiele i wiele czynnikĂłw się na to skƂada - niedobĂłr witamin, brak rĂłwnowagi pomiędzy wysiƂkiem fizycznym a umysƂowym, choroby, uboga w energię dieta. To moĆŒna wymieniać prawie bez koƄca. W koƄcu caƂy nasz organizm jest ciaƂem poƂączonym ze sobą. W tym miejscu zajmiemy się kilkoma prostymi ćwiczeniami, jakie pomogą nam poprawić pracę umysƂu.

Poprawić pracę umysƂu - o co w tym chodzi?

MĂłzg pracuje nam caƂy czas. U osoby zdrowej wszystkie procesy niezbędne do ĆŒycia dziaƂają jak naleĆŒy. Tak się jednak skƂada, ĆŒe dla większoƛci ludzi nie wystarcza zwykƂe jeƛć, iƛć, pĂłjƛć do toalety i czasem trzeba podejmować bardziej zƂoĆŒone decyzje. Bardziej zƂoĆŒone decyzje, zwƂaszcza te związane z kreatywnoƛcią, kosztują więcej energii, wymagają od nas uruchamiania większej iloƛci poƂączeƄ neuronalnych i dla kogoƛ nie wyćwiczonego moĆŒe to być bardzo przykre. Tak samo jak bolesne jest dĆșwiganie ciÄ™ĆŒkich przedmiotĂłw dla osoby, ktĂłra nie wypracowaƂa odpowiedniej masy mięƛniowej. MĂłzg wymaga ćwiczeƄ i utarte powiedzenie, ĆŒe to teĆŒ mięsieƄ jest wysoce zasadne.

Kiedy wykonywać takie ćwiczenia? Odpowiem krótko - jak najczęƛciej. Z resztą często to robimy ale nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Ćwiczenie pierwsze - czytanie ksiÄ…ĆŒek, artykuƂów, poezji. Najlepiej bez obrazkĂłw.

Czytając ten artykuƂ, juĆŒ ćwiczysz. Dlaczego? Bardzo wiele się dzieje w naszej gƂowie, zwƂaszcza porĂłwnując oglądanie filmĂłw do czytania ksiÄ…ĆŒek (wg badaƄ Kawashimy, 2007). Po prostu zerknij ile obszarĂłw mĂłzgu bierze czynny udziaƂ na przykƂadzie okreƛlonych zadaƄ.

To chyba nie wymaga komentarza. Nawet 20 minut dziennie pozytywnie wpƂynie na nasz mĂłzg. Czytanie jest teĆŒ dobrym rozwiązaniem jako rozgrzewka przed zadaniami wymagającymi od nas kreatywnoƛci.

Ćwiczenie drugie - drabinka sƂowna.

Proste z pozoru, moĆŒliwe szybko do wykonania i potrafi porządnie rozgrzać umysƂ przed trudniejszymi zadaniami. Często robię podobne ćwiczenia na szkoleniach z dorosƂymi i z dziećmi. Dzieciakom wychodzi to szybciej niĆŒ dorosƂym - ale gƂównie z tego powodu, ĆŒe dzieci w wieku szkolnym są bardziej nastawione na tryb przetwarzania i analizowania informacji.

W tym ćwiczeniu naleĆŒy okreƛlić dwa sƂowa - pierwsze i ostatnie. Zaczynamy od pierwszego sƂowa i podajemy następne, ktĂłre będzie logicznym skojarzeniem pierwszego i tak dalej, aĆŒ dojdziemy do ostatniego wyrazu. Wszystkie następujące po sobie sƂowa muszą się logicznie z siebie wynikać.

Ćwiczenie trzecie - kreatywna opowieƛć.

To bardzo dobre ćwiczenie, dzięki ktĂłremu nabierzemy wprawy w tworzeniu opowieƛci, czy komunikowaniu się. Podobnie do czytania ksiÄ…ĆŒek, angaĆŒuje wiele rĂłĆŒnych partii naszego mĂłzgu. Często korzystam z tego narzędzia w pracy terapeutycznej, zwƂaszcza z osobami ktĂłre mają problem z komunikacją. Do tego ćwiczenia najlepiej wykorzystać jakikolwiek przedmiot, ktĂłry jest w zasięgu naszego wzroku i wymyƛleć jego historię. Np: ...oƂówek, ten oƂówek nie wiele waĆŒy, ale osoba, ktĂłra by go wzięƂa do ręki, mogƂaby poczuć jego ciÄ™ĆŒar, bo to nie jest zwykƂy oƂówek, to magiczny pisak, ktĂłry w odpowiedniej dƂoni jest lekki i pozwala kreƛlić piękne wzory, ale gdy dƂoƄ jest niewƂaƛciwa, oƂówek robi się ciÄ™ĆŒki i gdy tylko ten ktoƛ będzie chciaƂ coƛ nim narysować, to rysik pęknie, napierając na kartkę, taki to wƂaƛnie magiczny oƂówek...

Ćwiczenie czwarte - liczenie w pamięci.

NaleĆŒy zapisać na kartce rĂłĆŒne losowe rĂłwnania matematyczne: 4+9=; 37+6=; 159-73=; itd. Następnie szybko policzyć je w myƛlach. Proste? No to rĂłĆŒnie bywa, ale za to: poprawia dziaƂanie aksonĂłw , czyli wƂókien nerwowych odpowiedzialnych za przesyƂanie impulsĂłw pomiędzy neuronami, tworząc wokóƂ nich otoczkę ochronną.

Ćwiczenie ostatnie - poszukaj sam.

ZastanĂłw się, zerknij dookoƂa, weĆș coƛ do ręki. Z liczbami, przedmiotami i sƂowami moĆŒemy wykonać wiele ćwiczeƄ, ktĂłre poprawią z czasem nasze zdolnoƛci umysƂowe i rozgrzeją nas przed trudniejszymi zadaniami.

Skontaktuj się ze mną

kontakt@kamilcholuj.pl

+48 600 217 653