CiÄ g dalszy nastÄ pi...
OtÄpienie, brak weny, ociÄĆŒaĆoĆÄ umysĆowa to czÄsto wynika z tego, ze nie zatroszczyliĆmy siÄ o wĆasny mĂłzg. SposobĂłw poprawy jego pracy jest wiele i wiele czynnikĂłw siÄ na to skĆada - niedobĂłr witamin, brak rĂłwnowagi pomiÄdzy wysiĆkiem fizycznym a umysĆowym, choroby, uboga w energiÄ dieta. To moĆŒna wymieniaÄ prawie bez koĆca. W koĆcu caĆy nasz organizm jest ciaĆem poĆÄ czonym ze sobÄ . W tym miejscu zajmiemy siÄ kilkoma prostymi Äwiczeniami, jakie pomogÄ nam poprawiÄ pracÄ umysĆu.
MĂłzg pracuje nam caĆy czas. U osoby zdrowej wszystkie procesy niezbÄdne do ĆŒycia dziaĆajÄ jak naleĆŒy. Tak siÄ jednak skĆada, ĆŒe dla wiÄkszoĆci ludzi nie wystarcza zwykĆe jeĆÄ, iĆÄ, pĂłjĆÄ do toalety i czasem trzeba podejmowaÄ bardziej zĆoĆŒone decyzje. Bardziej zĆoĆŒone decyzje, zwĆaszcza te zwiÄ zane z kreatywnoĆciÄ , kosztujÄ wiÄcej energii, wymagajÄ od nas uruchamiania wiÄkszej iloĆci poĆÄ czeĆ neuronalnych i dla kogoĆ nie wyÄwiczonego moĆŒe to byÄ bardzo przykre. Tak samo jak bolesne jest dĆșwiganie ciÄĆŒkich przedmiotĂłw dla osoby, ktĂłra nie wypracowaĆa odpowiedniej masy miÄĆniowej. MĂłzg wymaga ÄwiczeĆ i utarte powiedzenie, ĆŒe to teĆŒ miÄsieĆ jest wysoce zasadne.
Kiedy wykonywaÄ takie Äwiczenia? Odpowiem krĂłtko - jak najczÄĆciej. Z resztÄ czÄsto to robimy ale nie zdajemy sobie z tego sprawy.
CzytajÄ c ten artykuĆ, juĆŒ Äwiczysz. Dlaczego? Bardzo wiele siÄ dzieje w naszej gĆowie, zwĆaszcza porĂłwnujÄ c oglÄ danie filmĂłw do czytania ksiÄ ĆŒek (wg badaĆ Kawashimy, 2007). Po prostu zerknij ile obszarĂłw mĂłzgu bierze czynny udziaĆ na przykĆadzie okreĆlonych zadaĆ.
To chyba nie wymaga komentarza. Nawet 20 minut dziennie pozytywnie wpĆynie na nasz mĂłzg. Czytanie jest teĆŒ dobrym rozwiÄ zaniem jako rozgrzewka przed zadaniami wymagajÄ cymi od nas kreatywnoĆci.
Proste z pozoru, moĆŒliwe szybko do wykonania i potrafi porzÄ dnie rozgrzaÄ umysĆ przed trudniejszymi zadaniami. CzÄsto robiÄ podobne Äwiczenia na szkoleniach z dorosĆymi i z dzieÄmi. Dzieciakom wychodzi to szybciej niĆŒ dorosĆym - ale gĆĂłwnie z tego powodu, ĆŒe dzieci w wieku szkolnym sÄ bardziej nastawione na tryb przetwarzania i analizowania informacji.
W tym Äwiczeniu naleĆŒy okreĆliÄ dwa sĆowa - pierwsze i ostatnie. Zaczynamy od pierwszego sĆowa i podajemy nastÄpne, ktĂłre bÄdzie logicznym skojarzeniem pierwszego i tak dalej, aĆŒ dojdziemy do ostatniego wyrazu. Wszystkie nastÄpujÄ ce po sobie sĆowa muszÄ siÄ logicznie z siebie wynikaÄ.
To bardzo dobre Äwiczenie, dziÄki ktĂłremu nabierzemy wprawy w tworzeniu opowieĆci, czy komunikowaniu siÄ. Podobnie do czytania ksiÄ ĆŒek, angaĆŒuje wiele rĂłĆŒnych partii naszego mĂłzgu. CzÄsto korzystam z tego narzÄdzia w pracy terapeutycznej, zwĆaszcza z osobami ktĂłre majÄ problem z komunikacjÄ . Do tego Äwiczenia najlepiej wykorzystaÄ jakikolwiek przedmiot, ktĂłry jest w zasiÄgu naszego wzroku i wymyĆleÄ jego historiÄ. Np: ...oĆĂłwek, ten oĆĂłwek nie wiele waĆŒy, ale osoba, ktĂłra by go wziÄĆa do rÄki, mogĆaby poczuÄ jego ciÄĆŒar, bo to nie jest zwykĆy oĆĂłwek, to magiczny pisak, ktĂłry w odpowiedniej dĆoni jest lekki i pozwala kreĆliÄ piÄkne wzory, ale gdy dĆoĆ jest niewĆaĆciwa, oĆĂłwek robi siÄ ciÄĆŒki i gdy tylko ten ktoĆ bÄdzie chciaĆ coĆ nim narysowaÄ, to rysik pÄknie, napierajÄ c na kartkÄ, taki to wĆaĆnie magiczny oĆĂłwek...
NaleĆŒy zapisaÄ na kartce rĂłĆŒne losowe rĂłwnania matematyczne: 4+9=; 37+6=; 159-73=; itd. NastÄpnie szybko policzyÄ je w myĆlach. Proste? No to rĂłĆŒnie bywa, ale za to: poprawia dziaĆanie aksonĂłw , czyli wĆĂłkien nerwowych odpowiedzialnych za przesyĆanie impulsĂłw pomiÄdzy neuronami, tworzÄ c wokĂłĆ nich otoczkÄ ochronnÄ .
ZastanĂłw siÄ, zerknij dookoĆa, weĆș coĆ do rÄki. Z liczbami, przedmiotami i sĆowami moĆŒemy wykonaÄ wiele ÄwiczeĆ, ktĂłre poprawiÄ z czasem nasze zdolnoĆci umysĆowe i rozgrzejÄ nas przed trudniejszymi zadaniami.
kontakt@kamilcholuj.pl
+48 600 217 653